sobota, 14 maja 2016

Jak mógłbym żyć, skoro już dawno umarłem

Wszyscy znamy mit o królu Midasie, który przekonał się, że marzyć trzeba rozważnie i dobrze jest przemyśleć swoje priorytety, zanim przystąpi się do wcielania ich w życie. Złoty dotyk mimo początkowych korzyści nie przyniósł chciwemu władcy szczęścia, a nawet stał się jego przekleństwem, które zmazał przy pierwszej nadarzającej się okazji. Piętnem legendarnego Midasa było złoto, ale czy to słabość bohatera powieści do tego kruszcu sprawiła, że Agnieszka Lingas – Łoniewska postanowiła nadać taki tytuł swojej najnowszej książce? Co łączy mitycznego władcę z mieszkańcem Wrocławia znanego w niektórych kręgach jako Midas?

„Piętno Midasa” to historia, która powstawała na przestrzeni prawie trzech lat, gdyż wymagała od pisarki nie tylko pomysłu na fabułę, ale również odpowiedniego przygotowania merytorycznego, researchu, a nawet odbycia pewnych praktyk. Oczywiście nie z technik zabijania, czy precyzyjnego trafiania do celu z dużych odległości, ale np. ze składania i rozkładania broni. A wszystko po to, by czytelnik miał poczucie, iż obcuje z wiarygodnymi jednostkami, które dobrze sprawdzają się w swoich rolach. Również kreacja głównego bohatera nie należała do najłatwiejszych, gdyż ulepienie postaci negatywnej czyniącej zło, a jednocześnie wzbudzającej sympatię odbiorcy jest dużą sztuką, szczególnie wtedy, gdy autor nie ułatwia sobie zadania wybielaniem i usprawiedliwianiem jego poczynań. Nie chcę nawet pytać ile kosztowało Agnieszkę Lingas – Łoniewską napisanie tej historii, ale cieszę się, że zapłaciła tę cenę.


Głównym bohaterem powieści jest wrocławski fotograf Jakub Rojalski - człowiek samotny, skryty, który od dwudziestu lat prowadzi podwójne życie. I choć egzystuje w dwóch światach, potrafi je od siebie oddzielić. Lecz kiedy na jego drodze staje Anka, a potem Karolina wszystko zaczyna się zmieniać. Mężczyzna postanawia podjąć niebezpieczną grę, ale czy gdyby wiedział dokąd go to zaprowadzi podjąłby identyczną decyzję? Czy Jakub jest gotowy na zmierzenie się z przeznaczeniem? I czy zaryzykuje starcie z demonami przeszłości by odmienić swoją karmę i zawalczyć o to, co najważniejsze?

„Piętno Midasa” to historia chłopaka, który urodził się w niewłaściwej rodzinie i gdyby nie pewien człowiek jego los byłby przesądzony. Można powiedzieć, że Jakub dostał życiową szansę, intratną ofertę pozwalającą osiągnąć niezależność i stabilizację nie tylko materialną. Jednak z biegiem lat w jego życiu pojawiają się zmienne diametralnie odmieniające system wartości i priorytety. Dlatego postanawia zmienić azymut swojego życia i decyduje się na trudny krok, ale czy gdyby był świadomy konsekwencji postąpiłby tak samo?

Agnieszka Lingas – Łoniewska zabiera czytelnika do świata, w którym niektóre interesy załatwia się przy pomocy cyngla. Stworzyła dramat sensacyjny obfitujący w zwroty akcji, tajemnice i duchy przeszłości. Powołała do życia bohatera wzbudzającego skrajne emocje i zmusiła czytelnika do uczuć, które z racjonalnego punktu widzenia nie powinny się pojawić. Pokazała, że każdy medal ma dwie strony, a prawda nigdy nie jest czarno – biała. Nie zabrakło również wątku romantycznego, emocji i erotyki. I choć to tytułowy Midas wiedzie prym, pozostałym postaciom nie brakuje charakteru, bagażu doświadczeń i przeszłości, które sprawiły, że ich egzystencja potoczyła się takim, a nie innym torem.

„Piętno Midasa” niewątpliwie różni się od poprzednich publikacji autorki. Agnieszka Lingas - Łoniewska przyzwyczaiła czytelników do emocji, a te ze względu na usposobienie bohaterów nie zdominowały fabuły. W moim odczuciu największym atutem książki jest aspekt psychologiczny i interesujące studium natury ludzkiej pokazujące, że nie każdy człowiek jest kowalem własnego losu. A przeszłość, choć niewątpliwe determinuje przyszłość nie zawsze musi być fundamentem, na którym trzeba budować życie. Jednak wyciągnięcie pewnych wniosków wymaga czasu i odpowiedniej stymulacji.

Dla mnie spotkanie z Midasem było niepowtarzalnym i fascynującym doświadczeniem, a odkrywanie jego sekretów pozwoliło mi doświadczyć różnorodnych emocji. Kolejny raz Agnieszka Lingas – Łoniewska udowodniła, że z prostego pomysłu potrafi utkać porywającą historię, która nie tylko porusza, ale i motywuje do refleksji i przemyśleń. Ciekawym rozwiązaniem jest wprowadzenie dwóch alternatywnych zakończeń. Bad i Happy End do wyboru, ale ja wcale nie jestem przekonana, czy chcę decydować o losie Midasa. Okazuje się, że branie odpowiedzialności za czyjąś dolę czy niedolę wcale nie jest proste i przyjemne. Łatwiej jest pogodzić się z czyimś wyrokiem, niż samemu postawić kropkę nad "i".

Książkę polecam wielbicielom pióra autorki oraz czytelnikom lubiącym nieprzeciętne literackie przygody i nie bojącym się obcowania z niegrzecznymi chłopcami, którzy zdolni są zarówno do czynów strasznych jak i wielkich.

Cytat: „Wiesz, świat nie jest taki oczywisty. Ludzie nie są jednoznaczni. Mają swoje sekrety. Swoje ciemne strony. Demony, trupy w szafie i takie tam.” 



Ze strony wydawnictwa: 
 
    Brudne podwórka wrocławskiego Trójkąta Bermudzkiego...
    Chłopak, który urodził się w niewłaściwej rodzinie i człowiek, który dał mu szansę. Tylko… na co?

    Jakub Rojalski, zabójczo przystojny pasjonat fotografii, podczas przyjęcia weselnego poznaje inspektor Karolinę Linde, szefową wydziału śledczego wrocławskiej policji. Kobieta jest sfrustrowana i przemęczona, ponieważ dochodzenie w sprawie płatnego zabójcy utknęło w martwym punkcie, tymczasem Midas uśmierca kolejne ofiary. Wbrew woli obojga jednorazowy incydent powoli zamienia się w romans, a Jakub uświadamia sobie, że nie potrafi dłużej żyć, tłumiąc w sobie wszelkie emocje. Jednocześnie w jego życiu pojawia się Anka, magister farmacji i maltretowana żona gangstera, marząca o zemście na mężu. Któregoś dnia okazuje się, że Jakub potrafi jej pomóc…

    Jestem Midas. Do widzenia.
    Karma to suka.

    TA KSIĄŻKA MA DWA ALTERNATYWNE ZAKOŃCZENIA. WYBIERZ SWOJE!
Tytuł:: Piętno Midasa
Autor:  Agnieszka Lingas - Łoniewska
Wydawnictwo: Novae Res
Liczba stron: 360
Data wydania: 2016-06-10
Strona autorki: http://www.agnesscorpio.pl/
Za książkę dziękuję autorce oraz wydawnictwu Novea Res

20 komentarzy:

  1. lol, jaki trailer xD książkę czytałam i uważam ją za najlepszą z tych powieści autorki, które miałam okazję poznać

    OdpowiedzUsuń
  2. Do tej pory miałam okazję czytać tylko jedną książkę tej autorki i przyznam szczerze, że nieco mnie rozczarowała. Tzn. nie była zła, ale też nie należała do najgenialniejszych. Idzie do mnie jednak "Jesteś moja, dzikusko" i mam nadzieję, że ta pozycja nieco lepiej wypadnie w moich oczach. "Piętnem Midasa" mnie zaintrygowałaś. Możliwe, że sięgnę po tę książkę :)

    W cytacie chyba wkradł Ci się błąd. Nie powinno być "taki oczywisty"? :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja na tę książkę mam wielką ochotę i szczerze powiedziawszy, nie wiem co mnie tak przyciąga :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Czyli mamy jeszcze nowych dobrych, polskich pisarzy :D Uwielbiam wielowymiarowych bohaterów z dobrze nakreślonym portretem psychologicznym. :) Niegrzecznych facetów lubię, więc książka idealna dla mnie. :D

    OdpowiedzUsuń
  5. Wyczekuję powieści z niecierpliwością ;) Już się nie mogę doczekać :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka jest bombowa!!!

    Przybywam Cię zaprosić do konkursu - ponad 20 książek do wygrania - wiele hitów! :)
    http://czytelnicza-dusza.blogspot.com/2016/05/wielki-urodzinowy-konkurs-4-lata-bloga.html

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciągle natykam się na same zachwyty dotyczące tej powieści, więc chętnie dowiem się, jakie wrażenie wywrze na mnie.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dwa alternatywne zakończenia - świetny pomysł.

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię, gdy autor naprawdę stara się dopracować książkę. :)
    Pozdrawiam serdecznie ;)
    http://ravenstarkbooks.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Zdecydowanie jestem fanką nieprzeciętnych literackich przygód, więc z chęcią zmierzyłabym się z tą powieścią :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Ciekawa ta kreacja Midasa, może się skuszę na ten tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Chyba się boję tych niegrzecznych chłopców, bo na razie lektury nie planuję. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Nie jestem przekonana, czy to książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Ja nie boję się obcować z niegrzecznymi chłopcami - więc bierę! :D

    Przepraszam, że tak długo mnie nie było u Ciebie! Obiecuję poprawę! :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Z niecierpliwością oczekuję premiery tej książki :) Mam wielką nadzieję, że również i mnie przypadnie ona do gustu. Pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń